چاپ و تولید لیبل های IML آنیل پک

دستگاه رپیدا ۱۰۶ یکی از بهترین ماشین آلات پیشرفته برای چاپ IML است.ما در آنیل پک و با توجه به شناختی که از ضعف چاپ IML در ایران داریم یکی از بهترین دستگاههای چاپ KBA 106 جهان را به خدمت گرفته و در زمینه IML دانش خود را نیز با استفاده از منابع خارجی و داخلی ارتقا داده ایم تا بتوانیم بهترین چاپ را با توجه به نیازهای مشتریان خود ارائه نمائیم. با چاپ لیبل IML محصولاتتان در کارخانه آنیل پک بر ارزش افزوده بسته بندی شما افزوده خواهد شد.

فرایند تولید ظروف و لیبل‌های IML چیست؟

فناوری لیبل‌چسبانی در قالب یا IML از جمله روش‌های پرطرفدار الصاق لیبل به ظروف پلاستیکی است. در این روش لیبل‌های چاپ شده از جنس فیلم PP شفاف و صدفی، پس از چاپ و دایکات در اشکال معین و متناسب با ظرف با استفاده از روبوت از داخل خشاب خارج شده و داخل قالب قبل از تزریق پلیمر به کمک القای بار الکتریکی یا کانال‌های خلاء جایگذاری و ثابت می‌شوند. با تزریق مواد مذاب پلاستیکی به داخل قالب، لیبل و ظرف پلاستیکی یکپارچه می‌شوند و به هیچ وجه نمی‌توان لیبل را از بدنه ظرف جدا کرد. جایگذاری لیبل و ثابت کردن آن درون قالب در صورتی که با اشکال مواجه شود، منجر به تولید ظروف معیوب با لیبل چروک و ناصاف یا نفوذ مواد مذاب به داخل مجاری مکنده لیبل می‌شود.

از همین روش با اندکی تغییرات در فن‌آوری‌های Blow molding و Thermoforming نیز استفاده می‌شود. کیفیت لیبل از وجوه مختلف (نوع و ضخامت فیلم، نوع مرکب و پوشش ورنی، کیفیت چاپ و دایکات، کیفیت بسته‌بندی لیبل‌ها برای سهولت انتقال به خشاب دستگاه و …) برای تولید‌کنندگان ظروف IML اهمیت بسیار بالایی دارد. از این رو آنها در انتخاب تولیدکننده لیبل‌های IML حساسیت ویژه‌ای به خرج می‌دهند، چرا که هر گونه اشکال به هنگام عملیات لیبل‌گذاری از خشاب تا قالب، منجر به افت کمی تولید و حتی توقف ماشین می‌شود.

مواد مصرفی، چاپ و دایکات

چاپ لیبل‌های IML با استفاده از انواع ماشین‌ چاپ ورقی و با استفاده از مرکب‌های معمولی و UV امکان‌پذیر است. البته استفاده از مرکب‌های UV از نوعLow Migration برای این نوع لیبل‌ها مانند همه لیبل‌های مورد استفاده در صنایع غذایی توصیه می‌شود. افست از تکنیک‌های مورد استفاده در چاپ لیبل‌های IML است و می‌توان متناسب با تیراژ از آن بهره گرفت. همچنین می‌توان پس از چاپ، از پوشش ورنی مناسب (Food Contact) استفاده کرد.

دایکات و دسته کردن لیبل‌های IML به علت حساسیت‌های خاص و لزوم دوری از هرگونه گرد و غبار و الکتریسته ساکن و کیفیت برش لبه‌های لیبل، حساس‌ترین قسمت فرایند تولید این لیبل هاست. برای دایکات لیبل‌های چاپ شده نیز از تکنیک‌های گوناگون دایکات رول و ورقی استفاده می‌شود. لیبل‌های IML می‌بایست در یک مرحله به صورت کامل دایکات و پوشال‌برداری شوند. لذا پس از تیغ زدن کامل لیبل‌های چاپ شده، تماس لیبل‌ها با حواشی به‌طور کلی قطع می‌شود و امکان سوسه زدن به هیچ وجه وجود ندارد. به بیان دیگر پس از تماس تیغ با متریال، کل حواشی برش شده و لیبل رها می‌شود و باید بلافاصله دسته شود (در ماشین‌های دایکات تخت) یا با استفاده از نقاله‌های مکنده(Vacuum Conveyer) به سمت دسته‌کن (Stacker) در ماشین‌های دایکات رول هدایت شود.در میان انواع فناوری‌های دایکات لیبل‌های IML، دایکات روتاری با استفاده از تیغ‌های دایکات انعطاف‌پذیر (Flexible Dies) مقرون به صرفه‌ترین است، چرا که قالب‌های دایکات تخت و نر و ماده در مقایسه با تیغ‌های دایکات انعطاف‌پذیر قیمت بالاتری دارند. ماشین‌های دایکات روتاری با سرعت ۱۰۰ متر در دقیقه لیبل‌های IML چاپ شده از جنس فیلم پلی پروپیلن و ضخامت ۴۰ تا ۱۰۰ میکرون را دایکات و دسته می‌کنند.

فرآیند تولید ظروف به روش IML

  • لیبل درخواستی مشتری، توسط تأمین کننده لیبل طراحی، چاپ و دایکات می شود.
  • لیبل های چاپ خورده و آماده توسط ربات به وسیله مکش یا خلاء برداشته و به درون قالب برده می شود.
  • لیبل با نیروی الکتریسیته ساکن روی دیواره قالب تثبیت می شود.
  • مواد پلاستیکی مذاب به داخل قالب تزریق می شود و لیبل بخشی از بدنه می گردد.
  • همزمان قطعه لیبل گذاری شده از قالب توسط ربات جدا شده و لیبل بعدی در قالب قرار می گیرد و این فرآیند تکرار می شود.
هیچ محدودیتی برای استفاده از ظروف IML در صنایع بسته بندی وجود ندارد و تقریبا هر محصولی را می توان با استفاده از روش IML بسته بندی و در بازار عرضه نمود.

مزایای استفاده از IML

امروزه تولیدکنندگان به خوبی به اهمیت و تاثیر بسته بندی برتر در انتخاب محصولات خود توسط مشتریان واقفند. بسته بندی های نوین علاوه بر محافظت از محصول تولیدی، حمل و نقل آسان و به صرفه، زیبایی ظاهری، تنوع در طرح و رنگ های مختلف، و قیمت رقابتی راه به همراه دارند.

ظروف IML تمام ویژگی های مورد نیاز یک بسته بندی شکیل صادراتی از جمله استاندارهای رایج و بهداشتی را دارد.

برخی از مزایای این ظروف در مقایسه با روش های دیگر بسته بندی به شرح ذیل می باشد:

  • جذب مشتری به دلیل زیبایی و چشم گیر شدن محصول
  • ایجاد ارزش افزوده بیشتر روی محصول و ارتقاء سطح فروش
  • عدم آلوده شدن ظروف هنگام تولید و بسته بندی به علت استفاده از ربات های ویژه
  • ماندگاری طولانی تر محصولات بمنظور حفظ سلامت مصرف کنندگان
  • قابلیت استفاده مجدد در مصارف خانگی
  • تبلیغات رایگان و دائمی محصول به دلیل دوام بالای چاپ عکس روی بسته بندی
  • کیفیت بسیار بالای رنگ لوگو و عکس چاپ شده روی ظروف و تنوع در طراحی
  • قیمت رقابتی و مقرون به صرفه بودن این ظروف
  • مقاومت بسیار بالاتر لیبل در برابر آب و سطوح خشن

اطلاعات بیشتر درباره چاپ IML - ای ام ال

جهت تماس با کارشناسان ما، لطفا با شماره تلفن زیر تماس حاصل فرمایید. ۰۳۱-۳۸۱۰۸ داخلی ۴۲۹ و ۴۳۱